شماره اظهارنامه:
390040374
تاریخ اظهارنامه:
1390/04/13
مخترع/مخترعان:
مرتضي نظام آبادي مجيد بهمني
شماره ثبت :
75211
وضعیت اعتبار:
اعتبار ندارد
تاریخ ثبت:
1391/03/07
طبقه بندی بین المللی:
خلاصه اختراع :
در این اختراع كه MGT70 نامیده می شود توان خروجی و راندمانی بیشتر از مقادیر حاصل شده در ورژن قبلی حاصل شده است به نحوی كه توان خروجی توربین 166.2 مگاوات و راندمان آن 34.5% گشته است. در واقع این محصول نسبت به محصول قبلی كه 94.2.5V می باشد به ترتیب 4.2 مگاوات و 0.1% افزایش توان خروجی و راندمان حرارتی دارد. كمپرسور دارای 16 مرحله با نسبت فشاری در حدود 117 است. زاویه پره های رانمای ورودی قابل تغییر است تا بدون هیچ گونه افت محسوسی در بازده دمای گاز خروجی در كمتر از نصف بار (نامی) ثابت بماند. گاز داغ محفظه احتراق در یك توربین 4 مرحله ای منبسط می شود. پره های توربین گاز از آلیاژهای دما بالا جهت تحمل تنش های مكانیكی و حرارتی زیاد ساخته می شوند. پره های ساكن و پره های دوار در سه مرحله ابتدایی برای محافظت در برابر خوردگی حرارتی روكشی می شوند. پره های روتور توربین شامل ایوفویل Shroud درونی و ریشه پره می باشد. پره از پایه تا نوك مطابق با افزایش سرعت محیطی پیچش داده می شوند. Shround درونی مرز درونی مسیر گاز داغ را ایجاد می كند و حاشیه دیسك روتور را در برابر حرارت بیش از حد محافظت می كند. ریشه پره صنوبری شكل با دو یا سه دندانه می باشد. پره ها در شیارهای مادگی بر روی دیسك های روتور قرار می گیرند و بوسیله خارهایی در جهت محوری قفل می شوند. پره های دوار دو مرحله ابتدایی با هوا هخنك می شوند. پره های روتور مرحله اول ، توخالی و ریخته گری شده با منافذی برای هدایت هوای خنك كاری هستند هوای خنك كاری از راه ریشه در جهت شاعای وارد ایرفویل شده و از طریق روزنه هایی در پشت لبه فرار تخلیه می گردد. پره های روتور مرحله دوم دارای چندین داكت هستند كه از میان ایزفویل در امتداد شعاعی امتداد دارند. هوای خنك كاری از طریق روزنه های ریشه پره وارد و از طریق روزنه های نوك پره در جهت شعاعی از پره خارج می شود. هوای خنك كاری برای پره های ابتدایی روتور از نقطه ایاز hub قرار گرفته در پایین دست آخرین مرحله كمپرسور گرفته می شود. این هوا از طریق شفت توخالی به توربین و سپس از طریق داكت های داخل دیسك ها به پره های مربوطه جریان می ییابد. سپس برای خنك كاری ایرفویل های stage دوم و shroud های داخلی مراحل 2، 3 و 4 استفاده می شود. هوای خنك كاری ریشه پره كه به درون مسیر گاز دغ تخلیه می شود یك فیلم خنك كاری روی hub فراهم می كند. این گردش جریان هوای خنك كننده اطمینان می دهد كه درام روتور شامل بخش توربین در پوششی از هوا قرار گرفته است و از هر گونه تنش حرارتی اضافی كه روتور را با خطر اعوجاج حین تغییرات بار و استارت های سریع مواجه می كند جلوگیری می كند. Bearing pedestal جلویی شامل یاتاقان تركیبی ژورنال و تراست می شود و محیط آن جریان هوای ورودی را هدایت می كند. مجموعه یاتاقان بوسیله strut های شعاعی متصل به پایه های ساپورت جلویی در مسیر جریان نگه داشته می شود. ورود هوا از طریق شفت ورودی در جلوی كمپرسور انجام می شود. Exhaust casing شامل یك استوانه داخلی و یك پوسته بیرونی تا حدی مخروطی شكل است كه جریان اگزاست ما بین آنها عبور می كند. استوانه داخلی و پوسته خارجی بوسیله strut ها و دو شفت بیضوی به یكدیگر متصل شده اند كه از میان آنها خطوط supply منتهی به housing یاتاقان پشتی كه روی استوانه درونی سوار است می گذرند. خلاصه Bearing pedestal جلویی شامل یاتاقان تركیبی ژورنال و تراست می شود و محیط آن جریان هوای ورودی را هدایت می كند. مجموعه یاتاقان بوسیله strut های شعاعی متصل به پایه های ساپورت جلویی در مسیر جریان نگه داشته می شود. ورود هوا از طریق شفت ورودی در جلوی كمپرسور انجام می شود. Exhaust casing شامل یك استوانه داخلی و یك پوسته بیرونی تا حدی مخروطی شكل است كه جریان اگزاست ما بین آنها عبور می كند. استوانه داخلی و پوسته خارجی بوسیله strut ها و دو شفت بیضوی به یكدیگر متصل شده اند كه از میان آنها خطوط supply منتهی به housing یاتاقان پشتی كه روی استوانه درونی سوار است می گذرند.
جهت استفاده از امکانات زیر در این صفحه به حساب کاربری خود وارد شوید و مراحل تایید امتا را به اتمام برسانید.
- نمایش لینک این اختراع در اداره ثبت اختراعات ایران
- ارسال پیام به مالک / مخترع این اختراع (لطفا جهت سوال در خصوص اختراع با شماره های موسسه نوفن تماس نگیرید، پس از ثبت نام در سایت دارکوب، میتوانید به اختراع پیغام دهید)
- نمایش اطلاعات تکمیلی (عکس، متن، و نحوه همکاری) این اختراع